Konkursy są doskonałą formą promocji whisky, oczywiście pod warunkiem zaistnienia produktu na podiach. Ocena, w zależności od konkursu lub konkurencji, może być oparta na różnych kryteriach, natomiast oczywistym jest, że za priorytet uznaje się doskonały smak. Rezultaty i nagrody, będące wypadkową opinii sędziów, ekspertów w branży, którzy degustują dostarczone próbki w ciemno, stają się ważnym drogowskazem dla kupujących. Z tego powodu bardzo istotnym dla producentów nowych w branży lub dla nowych produktów jest, by zostały przetestowane w takiej formie i miały szansę na uzyskanie rozpoznawalności oraz wiarygodności. Nie mniejsze znaczenie ma także promocja zwycięzców przez partnerów medialnych, obecnych przy każdej takiej imprezie. Przyjrzyjmy się najbardziej znanym konkursom whisky na świecie.

The World Whiskies Awards jest częścią The World Drinks Awards. Tytuły przyznawane są corocznie. To konkurs o światowym zasięgu, najbardziej rozpoznawalny i z pewnością bardzo prestiżowy, oceniający wyroby we wszystkich międzynarodowo uznanych kategoriach whisky. Producenci biorący udział zgłaszają swoje whiskies do poszczególnych grup rywalizacji, a następnie, po formalnym zakwalifikowaniu, przesyłają butelki do siedziby władz konkursu. Internetowy system rejestracji na stronie bardzo im to ułatwia, strona współpracuje z jedną z najbardziej znanych firm kurierskich i zlecenie odbioru oraz doręczenia konkursowych butelek można utworzyć po rejestracji i zakwalifikowaniu się do konkursu.The Drinks Report, ważne branżowo, profesjonalne źródło informacji o alkoholach, wspiera konkurs i oczywiście ogłasza jego wyniki.
Whisky rywalizują w dwóch podstawowych rodzajach konkurencji: kategoria smaku i kategoria designu. Pierwsza z nich jest podzielona na 14 podgrup, a podgrupy dodatkowo na sekcje różnicujące trunki pod względem wieku. Począwszy od oczywistych konkurencji na najlepszą whisky typu single malt czy najlepszy blend, znajdziemy takie jak: blended limited release, flavour whisky (z dodatkiem smakowym) czy corn (nie chodzi tu o bourbon, a o whisky, która została wytworzona w 80% z kukurydzy).
Podziały w obrębie grup, w których trunki konkurują ze sobą, to najczęściej, jak wyżej wspomniano, wiek, czyli okres starzenia w beczkach. Rozróżnienie jest  następujące: 12 lat i poniżej, 13-20 lat, 21 lat i więcej oraz no age statement czyli bez określenia wieku.
Kategorie i podkategorie pozwalają na przyznanie aż 53 tytułów whisky najlepszej w konkretnej dziedzinie, a do tego dochodzi jeszcze ocena pod kątem designu, w której można zdobyć 8 tytułów w takich kategoriach jak: label design, presentation, travel retail exclusive, limited edition, redesign/relaunch, new launch, range design (wygląd zestawu whiskies) i bottle design.
Po zakończonym konkursie wydawane są specjalne zestawy sampli złożone ze zwycięskich produktów.
Uczestnicy mogą liczyć na profesjonalnie sporządzoną ocenę ich produktów (tzw. notę degustacyjną) oraz są zapraszani na galę obejmującą finały, czyli degustacje najlepszych z najlepszych i wręczenie nagród, które odbywa się w Londynie.

Icons of Whisky – nagrody przyznawane od 2007 roku przez Whisky Magazine. Nagradzani są ludzie i instytucje, czyli sklepy, agencje marketingowe, a nawet supermarkety uczestniczące w sprzedaży i promocji whisky. Konkurs dzieli się na kategorie regionalne: Szkocję, Irlandię, Chiny, USA oraz Australię i resztę świata, a następnie na podstawie wyników wybierani są zwycięzcy globalni. Tytuły przyznaje się w następujących kategoriach (niektóre są trudno przetłumaczalne więc pozwolę sobie na przytoczenie oryginalnego brzmienia): ambasador whisky roku, manager baru roku, barman roku, brand innovator roku, campaign innovator of the year, producent kraftowy roku, design agency, distiller, manager destylarni, master distiller/blender, detalista w wielu punktach sprzedaży, detalista sprzedaży online, agencja PR, whisky ambassador, detalista w jednym punkcie sprzedaży, zrównoważona destylarnia, manager atrakcji turystycznej, atrakcja turystyczna roku, sieć barów whisky, bar whisky roku, own brand supermarket of the year i inne. W każdej kategorii wyłaniany jest zwycięzca, możliwe, ale niekonieczne są wyróżnienia.

International Whisky Competition  – przyznaje nagrody od 2010 roku. Profesjonalne oceny zgłoszonych whiskies publikowane są w International Whisky Guide. Od 2015 roku każdej whisky przyznaje się również jawną punktację o możliwej rozpiętości 85-100 pkt. W obrębie konkursu istnieje podział na regiony czyli tym razem: Szkocję, USA, Japonię, Kanadę, Anglię, Irlandię i świat (kategoria zawiera wszystkie poprzednio wymienione regiony, w 2020 roku była reprezentowana przez siedem państw). Każdy z regionów podzielony jest na podkategorie względem wieku i stylu trunków. Ponadto, zostaje wybrana whisky roku, master blender roku, master distiller roku, destylarnia roku i brand ambassador roku, a destylarni przyznaje się przechodnie trofeum złotej beczki (Golden Barrel Trophy będące statuetką z bązu i złota, przedstawiającą dwa lwy dzierżące w łapach beczkę whisky), które honoruje wybór whisky roku.

The Global Spirit Masters to konkurs zapoczątkowany w 2008 roku, odbywa się pod przewodnictwem magazynu The Spirit Business i dzieli na 14 konkurencji, wśród których kilka odnosi się do whisky. Są to: The World Whisky Masters, The Irish Whiskey Masters, The American Whiskey Masters, The Scotch Whisky Masters. W każdej z nich przyznaje się tytuł „Master”, Gold i Silver przy czym dwie ostatnie mogą być nadane więcej niż jednemu produktowi. W 2020 roku ze względu na pojawienie się pandemii COVID-19, sędziowie, wśród których znaleźli się dziennikarze kulinarni, blogerzy, właściciele biznesów powiązanych z alkoholem i redaktorka The Spirit Business, dokonywali oceny w swoich domach, oczywiście pod okiem kamer, dzięki czemu fani konkursu i dobrego alkoholu mogli śledzić rywalizację.

Sędziowie International Wine and Spirit Competition o wybieraniu najlepszych alkoholi w konkursie

International Wine and Spirit Competition szczyci się już 50-letnią tradycją przyznawania nagród i tytułów. Jubileusz obchodzono w 2019 roku. Nazwa funkcjonuje od 1978 roku, wcześniej był to Club Oenologique. Do rywalizacji zgłaszane są próbki alkoholi z 90 krajów, a proces konkursowej degustacji przebiega następująco: sędziowie przyznają punkty poszczególnym gatunkom alkoholi (począwszy od wina, przez sake, wermuty, giny, tequile i whisky, rumy aż do trunków niskoalkoholowych) podczas podwójnie ślepej próby (kieliszki są numerowane, nigdy przed sędziami nie ujawnia się marki). Na podstawie zdobytej liczby punktów przyznawane są następnie medale: 85-89 pkt. Brąz, 90-94 pkt. Srebro, 95-100 pkt. Złoto oraz 98-100 pkt. Wybitne Złoto (gold outstanding).

Bartender Spirits Awards nagradza i promuje w Stanach Zjednoczonych marki alkoholi związane z kulturą barową. Rezultaty są drogowskazem dla osób funkcjonujących w branży, przede wszystkim barmanów, managerów, właścicieli lokali, oraz naturalnie – klientów. W skład jury wchodzą prawdziwi branżowi influencerzy – wyszkoleni barmani z dużym doświadczeniem. Nagrody – medale, przyznawane na podstawie punktacji przydzielonej każdemu z konkursowych trunków, to: brąz 70-79 pkt., srebro 80-89 pkt., złoto 90-95 pkt., wreszcie: podwójne złoto 96 i więcej pkt. Uczestniczą nie tylko whisky, ale oczywiście również inne mocne alkohole, także pod względem designu opakowań.

International Beverage Competitions: motto konkursu “Where the trade decides” wskazuje na ocenę opierającej się na opiniach sędziów, którzy są kupcami – przedstawicielami dużych sklepów detalicznych, popularnych barów i restauracji, dystrybutorami oraz importerami. Oznacza to, że duży nacisk kładzie się na stosunek jakości do ceny w odniesieniu do konkretnego, biorącego udział w rywalizacji, produktu. Dla uczestników – producentów, takie jury jest szczególnie atrakcyjne, jako potencjalnie oferujące, wraz z dobrą opinią, rynek zbytu od razu po uzyskaniu tytułu. Wyjątkowe dla IBC jest również rozmieszczenie zgłoszonych alkoholi i marek według kategorii cenowych, dzięki czemu nie będą rywalizowały ze sobą (w konkretnej kategorii szczegółowej) trunki ze skrajnie różnych półek cenowych, a sędziowie oprą swoją opinię znając detaliczną cenę konkretnej whisky lub innego alkoholu, ponieważ w obrębie IBC rywalizują wszystkie najbardziej znane rodzaje alkoholu, nie tylko whisky. Przy wyłanianiu zwycięzców brane są pod uwagę: zapach, smak, uczucie w ustach/posmak (“mouthfeel”), finisz i wygląd. Medale przyznawane zwycięskim produktom to tradycyjnie brąz, srebro, złoto i podwójne złoto, a wśród zdobywców najwyższego lauru wyłania się najlepszego w kategorii pod względem przystępności cenowej dla konsumenta.

Żródła

http://www.worldwhiskiesawards.com/
https://beveragetradenetwork.com/en/worlds-top-spirits-competition-717.htm
https://www.whiskymag.com/
https://londonspiritscompetition.com/en/blog/insights-1/why-to-get-into-a-spirits-competition–177.htm
https://www.whiskycompetition.com/
https://iwsc.net/
https://bartenderspiritsawards.com/
https://www.internationalbeveragecompetitions.com/